مشخصات

کشور ایران
استان سیستان و بلوچستان
شهرستان چابهار
بخش مرکزی
جمعیت  283 هزار
مساحت ۲۴٬۷۲۹ کیلومتر مربع
زبان گفتار زبان بلوچی و گویش مکرانی
مذهب اهل سنت
ارتفاع از سطح دریا 8 متر
شرایط آب و هوا گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی
پیش شماره تلفن ۰۵۴
شناسه ملی خودرو ایران ۹۵ ق
ره آورد ماهی، میگو، کالاهای وارداتی

شهر چابهار یکی از 7 منطقه آزاد موجود در ایران به حساب می آید و به همین خاطر یکی از مهم ترین بنادر کشور به حساب می آید، این بندر در ابتدای دهه 70 با هدف توسعه و بهبود ایران در حاشیه دریای عمان تأسیس گردید. شهر چابهار بر طبق آخرین آمار سرشماری در سال 1395 حدود 283 هزار نفر جمعیت دارد و مردمان این شهر اغلب سنی هستند و به گویش بلوچی صحبت میکنند،اکثر مردم این منطقه به تجارت، ماهیگیری و پرورش ماهی مشغول هستند. این بندر به دو دلیل بسار حائز اهمیت میباشد و جزو بنادر مهم توریستی و اقتصادی کشور به حساب می آید :1. موقعت مکانی2. جاذب های گردشگری بسیار زیبا.

چابهار به خاطر نزدیکی به مدار رأس السرطان و همچنین منطقه استوایی اختلاف آب و هوا در آن بسیار کم اتفاق می افتد.به همین دلیل در این شهر تقریبا در تمام فصل‌ های سال آب و هوایی بهاری وجود دارد، و همین سبب میشود  این شهر همیشه سر سبز باشد و شما کم‌ تر موقعی می‌ توانید برگ ریزان درختان را در فصل پاییز مشاهده کنید. یکی دیگر از نام های شهر چابهار چاه بهار است و دلیل آن رشد گیاهان و درختانی میباشدکه با آب‌ های چاه رشد می‌ کنند.

در زمان های  گذشته نام این شهر، بندر تیس بود که با گذشت زمان نام آن چابهار تغیر یافت. در 9 کیلومتری این شهر شما میتوانید خرابه‌ های بندر تیس را مشاهده کنید که از دوره‌ های قبل باز مانده اند. چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌ گردد که در قسمت جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. منطقه چابهار از سطح دریا 8 متر فاصله دارد و در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند واقع گردیده است.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرها:
پلان
 
دهستان:
کمبل سلیمان، وشنام دری، پلان، پیرسهراب، بجاربازار،
 
روستاها:
باهوکلات، تیس، دَرَک زرآباد، رمین، عبدک زهی، حوشم، خیرک‌آباد، دج رحمت، رانک، زیردج، سیناچو، شیر محمد بازار و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان چابهار

 

 
خلیج چابهار
یکی از مناطق زیبا و پبازدیددر شهر چابهار خلیج چابهار میباشد که شاید بتوان آن را بدون اغراق زیباترین خلیج دریای عمان نام برد. خلیج چابهار در قسمت غربی بندر چابهار قرار گرفته و دارای چشم اندار بسیار زیبا و دل انگیزی است که هر ساله مردمان زیادی را به دل خود میکشاند. اگر به چابهار سفر کرید حتما به بازدید این خلیج زیبا بروید.
 

 
خلیج گواتر
یکی دیگر از خلیج های دیدنی در شهر چابهار خلیج گواتر میباشد که دلیل اصلی معروفیت این خلیج به این خاطر است که بافت آن شباهت به سیاره مریخ دارد. ای خلیج در قسمت جنوب شرقی شهر چابهار قرار گرفته و سالانه توریست های زیادی را به این شهر می کشاند. این خلیج علاوه بر جنبه توریستی جنبه اقتصادی هم برای شهر چابهار دارد چرا که یکی از مراکز اصلی صید میگو و ماهی در این بندر به شمار می آید.


 
منطقه حفاظت شده گاندو
دلیل نامگذاری این منطقه به گاندو وجود تمساح های پوزه کوتاه ایرانی در آن می باشد. این منطقه در شرق شهرستان چابهار واقع شده و دارای مناطق گردشگری فراوان از جمله: رودخانه های سرباز و باهوکلات، آبگیرهایی که محل رندگی تمساح های پوزه کوتاه هستند و همچنین سواحل زیبای عمان می باشد.


 
دریاچه صورتی منطقه آزاد چابهار
اگر بخواهیم یکی از جاذبه های معروف چابهار را به شما معرفی کنیم حتما دریاچه صورتی چابهار را نام میبریم که در تالاب لیپار  قرار گرفته است.این دریاچه در مسیر جاده ساحلی شهرستان چابهار به خلیج گواتر قرار گرفته است. دلیل نامگذاری این دریاچه این است که آب آن در بیشتر مواقع سال صورتی رنگ است. لازم به ذکر است که این دریاچه محل زندگی پرندگانی همچون چنگر، فلامینگو، کشیم به شمار می آید و مسافرانی که در سفر خود از این تالاب دیدن می کنند می توانند از تماشای پرندگانی که در این دریاچه زندگی میکنند نهایت لذت را ببرند.


 
کوه های مریخی و مینیاتوری
یکی از جاذبه های دیدنی و پربازدید شهر چابهار کوه های مریخی و مینیاتوری آن است که با ظاهر خارق العاده خود سالانه مردمان زیادی را از جای جای ایران به سمت خود میکشاند. این کوه ها از منطقه چگو تا خلیج گواتر به موازات ساحل کشیده شده اند و به صورت طبیعی تشکیل یافته اند و منظره بسیار منحصر به فردی را به وجود آورده اند.


 
درخت انجیر معابد
بله درست شنیدید ، در بندر چابهار هم درخت انجیر معابد همچون جزیره کیش وجود دارد. در زبان محلی مردم به این درخت کرگ درختی می گویند. درختان انجیر معابد تاج بلند و برگ های پهنی دارند که در سواحل شمالی منطقه چابهار قابل مشاهده هستند.
 
شیرکوه یا ابولهول 
این کوه یکی از منحصر به فرد ترین  جاذبه های گردشگری واقع در منطقه آزاد چابهار است که در ساحل بریس جای گرفته است، این کوه به خاطر فرسایش های طبیعی که در گذر زمان اتفاق افتاده است شباهت بسیاری به مجسمه ابولهول که  در مصر  قرار گرفته دارد و از این نظر بسیار خارق العاده می باشد.


 
روستای تیس
یکی از روستاهای دیدنی در منطقه چابهار روستای تیس می باشد که جزو روستاهای قدیمی و تاریخی این شهر محسوب می گردد. در این روستا شما میتوانید شاهد دیدن سواحل تیس، شیرک سنت، قلعه پرتغالی ها، قلعه پیروزگت و ... باشید و از لحظات خود در این روستا لذت ببرید.
 

 
موزه چابهار
اگر میخواهید یک سفر تاریخی و توریستی را تجربه کنید حتما به موزه چابهار سر بزنید چرا که در این موزه آثار متعلق به این شهر در سه بخش پیش از تاریخ، تاریخی و معاصر تقسیم بندی گردیده که با بازدید از آنها میتوانید به تاریخچه شهر چابهار دست یابید.


 
ساختمان تلگرافخانه چابهار
این ساختمان یکی از یادگاری هی زمان حضور انگلیسی ها در بندر چابهاراست که امروزه به یک جاذبه گردشگری مبدل گردیده است، این ساختمان دارای دو طبقه میباشد و جزو قدیمی ترین ساختمان های کشور به حساب می آید و در نزدیکی اداره پست فعلی چابهار قرار گرفته است.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان چابهار

 
میرچکی
یکی از افراد معروف در دوره قاجار میباشد که فعالیت های بسیاری را در این دوره انجام داده و جزو شاخص ترین افراد در صادرات عنبر و زعفران در این شهر بوده است.
 
علی خان (مشهور به علی خان دروازه ساز)
علی خان نیز در دوره قاجار جزو یکی از افراد معروف در زمینه ساخت و ساز بود و لقب او در آن زمان علی خان دروازه ساز بود.
 
شیخ یوسف
این شخصیت تاریخی هم در دوره قاجاریه در حوزه فقه و علمای دینی فعالیت میکرده و به یکی از بزرگان تاریخی و تأثیر گذار در زمان خود تبدیل گردیده است.
 
جان مالک
جان مالک با احداث راه های جاده ای در منطقه چابهار نقش بسیار مهمی در اقتصاد و توسعه این شهر داشته است. وی موسس راه های جاده ای در چابهار بوده.
 
محمد علی پورناظری
یکی از معروف ترین شاعران بلوچی میبود که در دوره قاجاریه و در شهر چابهار فعالیت می‌ کرد. از وی به نام شاعر لایق ایران یاد میشود.


منبع: راسخون